zondag 5 februari 2012

Mosterdfruit

De slager had een stukje runderborst voor me bewaard: hij heeft dat niet altijd; alleen als hij pastrami maakt. Ik ga daar pekelvlees van maken naar een recept van Michael Ruhlman & Brian Polcyn (Corned beef. In: Charcuterie).

Daar wil ik mosterdfruit bij eten. Ik wil dat zelf maken. Ik heb gisteren wel in de winkels in de buurt nagevraagd of ze toevallig mosterdfruit ofwel Mostarda di frutti in huis hadden. Wat niet zo was.
Ik gebruikte een recept uit de Volkskrant van Nanda Troost.  Ik nam 250 g appel, 250 g peer (beiden schoongemaakt gewicht), 250 g mandarijnpartjes en 250 g druiven. De hoeveelheid siroop om het fruit in te pocheren was iets te krap: niet alle fruit kon ondergedompeld worden. Ik vulde er drie ½ l Weckpotten mee, die ik vooraf in de oven had gesteriliseerd. Daarna heb ik de potten nog 10 minuten bij 90° C ingemaakt. Toch ging het fruit weer drijven; nu wellicht omdat de siroop zwaar is (400 g suiker op 500 ml).

Als proef op de som heb ik met de overgebleven mandarijnen een ½ l Weckpot gevuld. Ik maakte een siroop van 100 g suiker op 500 ml. De mandarijnschijfjes heb ik met een vork ingeprikt en goed in de pot aangedrukt. Het geheel heb ik 30 minuten op 90° C gepasteuriseerd.

Ben benieuwd hoe het straks, als alles is afgekoeld, eruit ziet.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten