donderdag 26 april 2012

Rabarberjam


Gisteren rabarberjam gemaakt. Omdat de rabarber nu goedkoper wordt is dit de tijd om dat te doen. Ik kocht ruim 2 kilo rabarber. Na het schoonmaken hield ik 2 kilo rabarber over, die ik in korte stukjes sneed.

Ik wilde jam maken met weinig suiker, dus probeerde ik het nu met 1 pakje (25 gr) geleipoeder voor jam met weinig suiker en 250 g suiker per kilo rabarber.

Ik liet de rabarber enkele uren macereren met suiker en geleipoeder en het sap van 1 citroen; daarna aan de kook gebracht en 1 minuut laten doorkoken. Ik vulde er 8 Weckpotjes van 290 ml mee en hield nog een klein bakje over.

De Weckpotjes met jam pasteuriseerde ik 15 minuten op 100°C.




Het resultaat: een zeer (te) stevige jam, waarvan de stukjes zijn gaan drijven. Volgende keer toch maar het effect van heet vullen beoordelen. De jam in het bakje was verder wel lekker.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten