zondag 30 december 2012

Marmelade

Bij de Groene Juffers kocht ik ruim 1 kg Bergamotcitroenen. Ze zagen er anders uit als vorig jaar, maar dat kan. Er zijn kennelijk twee soorten: een kleine, op een mandarijn lijkende Bergamot en een grotere, op een citroen lijkende Bergamot. Een artikel in Wikipedia maakt het er niet eenvoudiger op. De kleinere, op een mandarijn lijkende Bergamot herinner ik me als geuriger.

 
Ik perste de vruchten uit en hield ongeveer 350 ml sap over. De schillen sneed ik bij en daarna in reepjes. De pulp deed ik in een tweede pan.

 
Het pulp en de reepjes kookte ik apart. Het duurde 1 ½ uur voor de schilletjes gaar waren. Het kookwater van de pulp, het sap en de schilletjes met het kookwater wogen samen 1250 g. Ik deed er 1 kg geleisuiker en 250 g kristalsuiker bij en kookte dat 4 minuten.
 
 
 
Daarna deed ik de marmelade in negen 220 ml tulp Weckglazen en steriliseerde de potjes 10 minuten op 90°C.
 
Dit is het resultaat:
 
 
Als het morgen is afgekoeld, kan ik de klemmetjes verwijderen. Ik proefde wel een restje uit de pan. Een prima marmelade, maar niet zo geparfumeerd als die van vorig jaar, als ik het me goed herinner.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten