zondag 23 februari 2014

Mostarda

Ik wilde weer eens mosterdfruit maken. Een search op internet leverde een recept voor mostarda di clementine; in het Italiaans, maar met Google translate wel te doen.

Ik kocht kleine mandarijnen, maakte ze goed schoon en kookte ze 15 min. in een siroop van 1 1/2 l water, 1/2 l wijn en 500 g suiker. Daarna haalde ik ze uit de siroop en liet ze 24 uur in een vergiet uitlekken.




Van de meeste mandarijnen was de schil gebarsten. De mandarijnen die heel waren gebleven schrompelden in.

Nogmaals een en ander goed bekeken op internet.

Koken met kanker beschrijft zijn poging om fruit te konfijten. Dat beantwoorde niet al mijn vragen. Op Jeanne's Place vond ik verdere informatie over fruit konfijten.

Ik ging verder met mijn mandarijnen, maar liet ze in de siroop verder trekken.


Het Italiaanse recept gebruikt mosterdextract, maar dat is in Nederland niet te krijgen, en zelf maken is, denk ik, ook geen optie. Het recept dat ik eerder gebruikte, schrijft mosterdzaad voor. Het resultaat was lekker, maar de zaadjes zijn vervelend in de mond. Ik wilde nu mosterdpoeder gebruiken, zoals hier, hier en hier staat beschreven.

Tenslotte wilde ik de gevulde potten toch steriliseren.

Het resultaat is desastreus:


Ik zal nog eens proeven als het is afgekoeld, maar ik denk dat ik alles zal moeten weggooien.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten