donderdag 2 april 2015

Runderbouillon van schenkel met zout


Ik kocht gisteren 5 stuks schenkel; daarvan maakte ik bouillon: WUPS, piment, laurier, tijm, peper; 45 minuten, stand 2 in de snelkookpan. Ik gebruikte 7 g zout per liter water.
Een klein deel gebruikte ik voor een groentensoep, die we gisteren en vanavond aten.

De rest maakte ik vandaag in: 5 1/2 l WECKtulpglazen; 20 minuten op 11 PSI. Morgen kunnen de klemmetjes er af .

Voor de geïnteresseerde: http://nchfp.uga.edu/how/general/ensuring_safe_canned_foods.html.

Een vriend vroeg me of ik wist waarom bouillon gemaakt in de snelkookpan helder is. Ik dacht dat het kwam, omdat het water niet borrelt bij het koken, maar dat is niet zo (het borrelt wel). Ik weet het dus niet. Ik ben nog op zoek naar het antwoord.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten