dinsdag 29 november 2011

Provençaalse vis

Vandaag Provençaalse vis gemaakt. Het recept is uit de Volkskrant van zo'n 40 jaar geleden. In het originele recept wordt dacht ik naast venkelzaad, ook tijm en laurier gebruikt. Er zitten amandelen of walnoten in. De saus wordt met rode wijn gemaakt.
Met rode wijn maak ik het nooit. Het kan wel als er niet te veel tanninen in zitten, maar het komt de kleur van de vis niet ten goede.
Nu maakte ik het als volgt:
Wat pijnboompitten in olie bakken en laten afkoelen. In de olie heel fijngesnipperde ui garen, daarna een greepje gekneusde venkelzaadjes en knoflook erbij. Even laten smoren en dan een plukje saffraan erbij. Daarna tomatenblokjes uit blik erbij met wat water. Ik was de ansjovis vergeten bij het smoren dus deed ik er een visbouillonblokje bij. Wat zwarte olijven erbij en de saus even laten sudderen. Dan de vis in de saus pocheren. De schotel afgemaakt met een scheutje Pernod en peterselie en de gebakken pijnboompitten. Er horen ook kappertjes bij, maar die had ik niet meer in huis.
Met (basmati)rijst en gestoomde venkelknol.

Ik vond het lekker.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten