dinsdag 27 december 2011

Marmelade

Ik fietste naar de stad voor wat boodschappen en zag dat er al narcissen in bloei stonden!

Bij de Marokkaanse supermarkt vroeg ik daarom wanneer hij weer bittere sinaasappelen zou hebben. Die had hij al!

Ik kocht 10 mooie sinaasappelen om er marmelade van te maken. Er zijn verschillende manieren om marmelade te maken (zie hier en hier of hier); dit recept vind ik de meest fraaie wijze:
Was de sinaasappelen goed. Snijd ze door de helft en pers ze uit. Zeef het sap en zet apart. Doe de pulp en pitjes in een pannetje. Snijd de schilhelften weer door de helft, verwijder steelaanzet en schraap een groot deel van het wit af en doe dit bij de pulp. Snijd de schoongeschraapte schil in smalle reepjes en doe deze reepjes in een andere pan.
Doe bij de pulp en het afschraapsel zoveel water, dat het net onderstaat en laat koken. Goed roeren want het zet makkelijk aan. Zet ook de schilreepjes net onder water en laat koken tot de schilletjes gaar genoeg zijn (± 30 minuten). Tussentijds een schilletje proeven om te beoordelen (en te beseffen hoe intens bitter ze zijn).
Als de schilletjes gaar zijn, vuur uitzetten, uitgeperst sap erbij, pulp door een zeef erbij persen. De rest van de pulp kan in de groenbak. Nu het geheel wegen (schilletjes met kooknat, sap en pulppers). Dan net zoveel suiker erbij als het geheel weegt. Ik gebruikte nu 2/3 geleisuiker en 1/3 gewone suiker. 4 minuten goed laten koken.
Jampotjes met twist-off deksel heet afvullen of weckpotjes vullen en 10 minuten bij 90° pasteuriseren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten