zondag 18 december 2011

Zondagochtend

Vanochtend vogels bekeken in de tuin.
Zoals altijd veel groenlingen. Als deze voldoende hebben gegeten (en dat is wel heel veel) en de voederplaatsen hebben verlaten kunnen de andere vogels erbij.
De putters hebben inmiddels geleerd ook op de pindasilo's te foerageren en dat doen de groenlingen weer minder.
De roodborst die dit jaar in de tuin leeft kan wel op de silo met zonnebloemkernen komen en daarvan eten. Dat is voor het eerst dat ik een roodborst dat zie doen.
Ook twee mannetjesvinken komen naar deze silo. Eentje lukt het er van te eten, de tweede doet wel aanvliegpogingen maar kan het nog niet. Er zit een grote groep vinken op het pad achter tussen de tuinen.
De pindacake is vooral in trek bij de spreeuwen. Hij hangt uit het zicht, dus ik kan niet goed zien welke andere vogels er ook van eten. Er hangt een silo met nyjerzaad naast. Hiervan wordt dit jaar nu al veel van gegeten. Ik heb nog geen sijzen gezien, dus waarschijnlijk door de putters en groenlingen.
In de vleugelnoot op het pad achter de tuin kwam een groepje halsbandparkieten. Een stuk of zes. Ze aten van de nootjes. Een halsbandparkiet kwam kijken bij de pindasilo, maar vloog weer terug in de vleugelnoot.
Af en toe een ekster en wat kauwtjes, die kattenbrokjes eten. Heel af en toe komt daar ook een Vlaamse gaai op af.
Een winterkoninkje en verschillende merels, maar die zoeken nog hun eigen eten. De merels zijn nog zeer verdraagzaam naar elkaar, maar jagen wel de houtduiven en het paartje tortelduiven weg.
Uiteraard zijn er koolmezen en pimpelmezen.

Tussendoor heb ik wat gelezen: gisteren kwamen de kookboekjes van Ron Blaauw met de post, en daarvan heb ik het boekje winter gelezen. Ondertussen stond radio 4 aan, maar ik heb dat niet bewust gehoord.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten