dinsdag 14 februari 2012

Grauwe erwten

Eergisteren aten we "captains diner". Met grauwe erwten. Die smaken nog lekkerder als kapucijners.

Gisteren maakt ik soep van het kookwater en het restje erwten. Mijn moeder maakte van alle bonenkookwater soep, maar niet van kapucijners, want dat kon niet. Ik probeerde het toch. Er zat wel een beetje een putgeur aan: niet teveel van eten dus. Van de resterende soep kon ik twee 1-liter Weck-potten vullen, die ik 90 minuten op 100° inmaakte. Bij het uit de pan halen van de Weck-potten bleek er een duidelijk te borrelen. De ander niet.


Een duidelijke verklaring daarvoor heb ik niet. Mogelijk koelt de kopruimte boven in de pot toch sneller af dan de inmaak, waardoor de druk al daalt en het kookpunt van de inmaak daardoor lager wordt en dus gaat borrelen.

De volgende dag bleek inderdaad dat de niet borrelende Weck-pot niet vacuüm was getrokken. De ring bleek niet helemaal goed te hebben gezeten. De putgeur was nu heel duidelijk aanwezig. Ik heb de inhoud van beide potten weggekieperd.

Van kapucijners kun je dus inderdaad geen -lekkere- soep maken. Als de pot niet borrelt, wanneer je de pot uit de ketel hebt gehaald, wordt er geen vacuüm getrokken.

In dit filmpje wordt een en ander nog eens getoond.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten