woensdag 1 februari 2012

Mandarijnpartjes op siroop

Op deze site zag ik een recept voor het inmaken van mandarijnen. Dat wilde ik ook proberen. Bij de supermarkt kocht ik 1 kg Clementines. Mandarijnpartjes op blik waren in ieder geval duurder. Na het pellen  hield ik 780 gr partjes mandarijn over. Ik kon daarmee drie ½ l Weck stortglazen mee vullen. Ik maakte een lichte siroop van 1 l water met 125 gr suiker en sap van een citroen en vulde de Weckpotten af. Ik hield een heel klein beetje siroop over.

In de Guide 2 Fruit and Fruitproducts staat als inmaaktijd 10 minuten, maar daar zijn de potten heet gevuld. In het Weckboek staan geen recepten voor citruspartjes, maar staat  bij alle fruit een temperatuur van 90° en 30 minuten wecktijd. Ik koos voor 30 minuten bij 90°.



Dit is het voorlopige resultaat: De randen lijken niet afgesloten te zijn.


Het fruit is toch gaan drijven, wat mij verbaast, omdat het is ingemaakt in lichte siroop.


Ik zal het een tijdje laten staan om te zien of het inmaken is gelukt.

Mijn vrouw vond het overigens vreemd: ik hou helemaal niet van mandarijnen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten