zondag 12 februari 2012

Zondagochtend

Gisteren lukte het me een foto te maken van het mij onbekende vogeltje:


Het is een beetje wazig: ik moet dus een statief gebruiken. Met een beetje fantasie maak ik er een zwartkop van. Afgelopen jaren kwam er wel steeds een stel, of vader en zoon, langs. Dit jaar zie ik alleen een enkeling en nooit, zoals afgelopen jaren, openlijk aan het vogelvoer, maar alleen op deze plek.

Het is trouwens nog steeds rustiger als afgelopen jaren in de tuin.Het kan nu niet liggen aan voldoende voedsel in de vrije natuur in de omgeving, misschien wel door meer aanbod van vogelvoer door buren, maar ik heb niet die indruk.

De vetblokken gaan nu langer mee, ook omdat het vanwege de kou de vogels zeer veel moeite kost om stukjes eruit los te bikken. Wellicht een idee voor Vivara: een mengsel van rundvet en olie: wel in de koelkast bewaren en alleen bij vrieskou buiten ophangen.

Een kraaienpaar is al het hele jaar door bezig takken voor een nest (?) te verzamelen. Ik heb nog geen duidelijk inzicht wat hun strategie is. Soms zie ik een kraai eindeloos lang aan een takje trekken, tot het eindelijk loslaat. Als het dan valt laten ze het op de grond liggen. Soms kost het ze moeite om met het takje uit de kruin te komen. Ik zie ze dan op verschillende plekken in verschillende bomen proberen het takje neer te leggen. Tot nog toe zie ik geen aanzet van een nest. Een van de kraaien was aan een heel klein takje aan het bikken. Later veegde hij/zij zijn snavel af, waarschijnlijk toch een insect of larve uitgebikt.

Of ze nog of al bezig zijn weet ik niet. Ik zag een klein zandhoopje op een drooggevroren plekje:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten