zondag 25 maart 2012

Tuinvogels

Het is minder druk met vogels als afgelopen jaren. De oorzaken zijn niet zo duidelijk. Er komen wel steeds meer katten in de buurt. De meeuwen jagen de meeste roofvogels wel weg. Er zijn de afgelopen jaren veel bomen en struiken weggehaald in de verschillende tuinen in dit wooncomplex. De vorst was streng, zodat de ligusterhagen nu nog kaal zijn.

De huismus is al jaren niet meer in dit complex. Aan het eind van de zomer komen er af en toe enkele op het voer af, maar na 1 november niet meer, dan wordt er kennelijk dichter in de buurt van hun kolonies gevoerd.

Ook de heggenmus neemt de afgelopen jaren af in aantal. Dit jaar heb ik ze nog niet gezien.

De roodborst is nog alleen, evenals een vrouwtje zwartkop.

Het winterkoninkje heb ik nog niet gezien. Vorig jaar probeerde een stel een nest in de klimop over de pergola in de tuin rechts van mij. Dat is kennelijk op niets uitgelopen: ik heb ze later niet aan en af zien vliegen met voedsel. Nu probeert een paartje staartmezen het; en ik zag al enkel malen katten geïnteresseerd kijken naar de klimop.

Elke dag komen er putters naar mijn tuin, maar die vliegen weg uit het complex. Groenlingen komen alleen nog maar individueel en vliegen daarna ook uit het complex.

Een paar kraaien bouwt een nest. Dat schiet op en het lijkt of ze alleen maar bezig zijn met bouwen en niet hoeven te eten.

Vlaamse gaaien en eksters zijn er wel, maar nestelen dit jaar nog niet in het complex.

Meeuwen lijken er dit jaar minder te zijn op de platte daken aan de overkant van de straat, maar als er een buizerd overvliegt komen van alle kanten meeuwen aangevlogen om de buizerd te verjagen. De scholekster is wel weer aanwezig, maar ik heb nog niet gezien waar ze gaan nestelen. Het blijft een prestatie tussen al die meeuwen.

Bij de buren links gaat een pimpelmees nestelen. Waar de koolmezen broeden heb ik nog niet gezien. Pimpelmezen en koolmezen zijn nu zo gewoon aanwezig dat ik ze bijna vergeten was. Schande!

Misschien is het allemaal nog te vroeg en wordt ik misleid door dit prachtige weer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten