zaterdag 14 april 2012

Rib-eye

Ik was een beetje van slag vandaag.

Mijn vrouw wilde spaghetti met truffel eten. Ik fietste naar de slager en zag daar een mooi stuk rib-eye liggen. Dat leek me wel wat. Vooraf spaghetti met truffel, als hoofdgerecht tagliata van rib-eye met cichoria en gebakken aardappeldobbelsteentjes met kruiden. In Italia kan je voorgekookte bollen cichoria kopen, om thuis (op de camping dus voor ons) op te bakken. Hier kan je andijvie gebruiken.

Echte truffel is boven mijn limiet. Bovendien is die nu niet te krijgen. En tenslotte: de enige keer dat ik wintertruffel at was bij een kerstdiner waar mijn neef voor truffel had gezorgd. Een slechte partij? Er was helaas weinig smaak aan.

Ik fietste naar de delicatessenwinkel. Helaas was het vakje met ingemaakte zwarte zomertruffel leeg. Als alternatief bedacht ik een stampotje raapsteeltjes.

Ik fietste naar de supermarkt. Achter het etiket raapsteeltjes lag postelein. Die zag er prachtig uit. Dat dan weer wel. Ik kwam thuis met aardappelen en andijvie.

De rib-eye bakte ik om en om bruin. Vaak draaien om de warmte naar de binnenkant te laten stromen, zodat er geen grijze overgare buitenkant ontstaat. Daarna nog laten nagaren in de oven op 125° tot een kerntemperatuur van 50°. De andijvie even heel kort geblancheerd en door aardappelpuree geroerd. Toch wel lekker uiteindelijk.

Rib-eye is fantastisch om sous vide te bereiden, maar daar moet je wel enkele uren eerder aan denken.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten