maandag 23 juli 2012

Abessijnse gladiolen

Al enkele jaren achtereen kocht ik bolletjes van de Abessijnse gladiool, die ik pootte in een pot. De afgelopen 2 jaar kwamen ze echter niet in bloei. Hoewel ze heel goedkoop zijn (de potgrond, waarin ik ze plant is waarschijnlijk duurder), bedacht ik vorig jaar dat het de laatste keer was. Ik besloot tot een experiment. Ik liet de kluit uitdrogen, daarna heb ik de bolletjes schoongemaakt. De meeste bollen waren leeg en onder de lege bol hadden zich een of meerdere kleine bolletjes gevormd. De hele kleintjes heb ik weggezeefd. De grotere heb ik in een warme kamer laten overwinteren.
Afgelopen voorjaar heb ik ze in een pot geplant en buiten gezet. Het blad groeide goed, maar door het slechte weer vreesde ik dat het helaas niets zou worden. De afgelopen dagen verschenen er echter knoppen en vandaag is er de eerste bloem.


Helaas geen geur, maar verder ben ik tevreden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten