zondag 1 juli 2012

Vijgenjam

Bij de Turkse winkel lagen verse vijgen. Bovendien waren ze in de aanbieding. Op mijn vraag wanneer het het seizoen voor vijgen was, keek de winkelier wat bevreemd. Deze vijgen waren uit Brazilië en nu perfect.

Uit de groenten en fruitkalender kon ik opmaken dat het seizoen van september tot december loopt. Elders zag ik een recept voor vijgenjam, waarin begin oktober wordt genoemd.

De vijgen zagen er goed uit. Het restje vijgenjam, dat ik nog van onze vakantie in Italië over had, was toch gaan schimmelen. Dus ik moest vijgenjam maken.

Ik kocht 500 g vijgen, sneed ze in kleine stukjes en mengde het met 250 g geleisuiker speciaal van van Gilse en sap van een halve citroen en liet dat een nacht macereren.

Vanochtend steriliseerde ik 4 jampotjes van 220 ml 10 minuten in de oven op 120° C, samen met de jamtrechter. De deksels kookte ik 10 minuten uit, samen met de soeplepel (en een garneerpincet om de deksels uit het kokende water te vissen; op Amerikaanse sites zie je handige staafjes met een magneet daarvoor (hier bijvoorbeeld), maar die heb ik nog niet kunnen vinden hier).

De gemacereerde vijgen kookte ik 1 minuut; daarna vulde ik de potjes ermee; 3 potjes en nog een klein schepje voor het vierde potje.


Dit is het resultaat. Het gaat om de inhoud, niet over het design van deksel en etiket.

Over smaak en houdbaarheid hoop ik later te berichten.
Deze website en deze zijn een bezoek waard.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten