zondag 30 september 2012

Rode kool

Groenten inmaken in een pan met kokend water wordt afgeraden vanwege het risico op een botulinevergiftiging. Onder hoge druk inmaken zou wel moeten kunnen. Op internet vond ik echter geen duidelijke recepten daarvoor, alleen recepten met zoet-zure rode kool, pickles en Sauerkraut van rode kool.

Ik besloot zelf een poging te ondernemen.

Ik kocht een rode kool, schoongemaakt ca. 1 kg. Ik deed er 2 theelepels zout, 4 theelepels suiker en  4 eetlepels appelciderazijn bij en liet dat een nacht staan. Ik bracht het aan de kook met nog 100 ml water. Ik deed er 1 fijngesneden appel en  1 eetlepel fijngewreven piment bij en vulde daarmee vier ½ l WECKstortglazen. Ik vulde de potten nog aan met kokend water. De potten steriliseerde ik 70 minuten bij 11 PSI.

Nadat de druk gelijk geworden was en ik de pan kon openmaken, bleken 2 potten  niet te verzegelen: de inhoud begon niet te borrelen. Ik kon de oorzaak daarvan niet achterhalen.

Ik proefde wat van de niet verzegelde potten. De inmaak was niet geslaagd. De kool was veel te zacht geworden en veel te waterig.

Het moet kunnen, want HAK doet het ook; ik heb alleen nog niet kunnen ontdekken hoe.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten