dinsdag 4 september 2012

Vijgenjam

Het is een van mijn favorieten, dus maakte ik opnieuw vijgenjam.

Ik kocht 6 vijgen, iets meer als 500 g. Ik mengde een 1/2 zakje Marmello 2 (12,5 g) met 250 g suiker. De vijgen sneed ik in heel kleine stukjes en mengde dat met de suiker en Marmello en het gezeefde sap van 1 citroen.
Terwijl de vijgen macereerden, maakte ik 6 WECK-potjes van 140 ml schoon en steriliseerde ik ze in kokend water. De deksels en ringen steriliseerde ik in een aparte pan.
De gevulde potjes steriliseerde ik 10 minuten op 90°C.


Hoewel fruit, zijn vijgen niet zuur genoeg om botulisme te voorkomen. Er moet dus zuur in de vorm van citroenzuur bij. 2 Eetlepels citroensap per liter jam zou voldoende zijn. Citroensap is sowieso lekker om de jam fris te laten smaken en het versterkt de vijgensmaak.
Wat het macereren betreft: ik liet eerder fruit een nacht in de koelkast macereren, maar dan gaan de stukjes fruit drijven. Na een korte tijd macereren komt er voldoende sap vrij om jam te koken zonder aanbranden en gaat het fruit niet drijven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten