zaterdag 9 maart 2013

Verjaardag zoon

Mijn zoon was jarig, maar omdat zijn huis nog steeds verbouwd wordt, kwamen hij en zijn vriendin naar ons toe. Mijn moeder, schoonvader en dochter waren ook uitgenodigd.
Omdat we nog steeds doen aan dagen zonder vlees, maakte ik geen Turkse gehaktballen, zoals mijn zoon graag wilde, maar kookte ik Indisch.

Voor bij de borrel maakte ik maiskoekjes:

1 blikje maïs, 2 eieren, 4 eetl. tarwebloem, 1 theel. zout, 25 g santen, 2 sjalotjes, 1 teentje knoflook, 1 prei, 3 takjes selderij, 1 lombok, boter of olie

De djagoeng met het sap en wat water 10 minuten opkoken. Giet het water af.
Klop de eieren. Meng de tarwebloem met het zout en een scheutje santenwater. Snijd de sjalotjes, knoflook, prei, selderij en lombok fijn. Meng al deze ingrediënten door het beslag. Bak er lepelsgewijs platte koekjes van in de hete boter of olie. Bron: Lia Warani. Rijsttafelen.

Verder maakte ik sajoer lodeh:

1/2 timpikoek, een klein blikje reboeng (bamboo shoots), 200 g sperzieboontjes, 1/2 spitskool, 3 sjalotjes, 2 teentjes knoflook, 1 á 2 ontpitte rode lomboks, 3 groene lomboks , 1 theel. suiker, 2 theel. trassi, 1 theel. ketoembar, 30 g boter, 2 salamblaadjes, 1 schijfje laos, 5 djeroekpoeroetblaadjes, 1 theel. asem, 2 bouillonblokjes, 1/3 blok santen, 2 eetl. boter

De timpi in dobbelsteentjes snijden.  Kunt u niet over reboeng be­schikken, dan kan het ook zonder.  De boontjes afhalen en grof snijden, evenzo de kool.  Nu de sjalotjes, de knoflook en de lombok fijnsnijden (beter is het ze fijn te kneuzen met de suiker, trassi en ke­toembar).  De boter smelten en de gekneusde kruiden er in fruiten tezamen met de salam, laos, djeroekpoeroetblaadjes en asem.
Wanneer de sjalotjes lichtbruin zijn de timpi er aan toevoegen; ge­durende 1 minuut omroeren; dan twee glazen heet water bijgieten.  Voeg de gesneden boontjes erbij en bouillonblokjes.
Doe de deksel op de pan en laat alles 10 minuten op zacht vuur stoven.  Voeg het blok santen er aan toe en blijf roeren totdat het geheel gesmolten is.  Nu de gesneden kool er bij voegen en nog 3 á 4 minuten laten doorsudderen.  Het deksel mag nu niet op de pan.
Mocht u toch de lodèh met reboeng willen klaarmaken, dan dient de reboeng van tevoren gesneden te worden, niet al te fijn; en 10 mi­nuten apart opgekookt te worden.  Deze sajoer moet met ruim vocht opgediend worden. Bron: Lia Warani. Rijsttafelen.

Omdat we ook geen trassi wilden gebruiken, nam ik een scheutje ketjap. De tempeh frituurde ik om wat meer bite te krijgen. Ik nam in plaats van spitskool bloemkool en in plaats van sperziebonen kousenband.

Ook maakte ik sambal goreng telor:

4 hardgekookte eieren, 3 sjalotjes, 1 teentje knoflook, 2 ontpitte lomboks, zout, 1 groene paprika, ½ theelepel trassi, ½ theelepel asem, 1 schijfje laos, 2 salamblaadies, 4 djeroekpoeroetblaadjes, 2 eetlepel boter, ¼ blok santen, 1 theelepel goela djawa

De sjalotjes, knoflook en lombok fijnsnijden.  Met de aan reepjes gesneden paprika, zout, trassi, asem, laos, salam en djeroekpoeroet­blaadjes in de boter fruiten op zacht vuur; een glas heet water bij­voegen en goed roeren. De gepelde eieren er bij doen.  Deksel op de pan en 10 minuten laten stoven. Nu de santen er in smelten en blij­ven roeren tot ze geheel gesmolten is en de suiker toevoegen. Op zacht vuur zonder deksel laten doorsudderen, nu en dan dooreen­mengen.  Wanneer er zich een olieachtig laagje vormt, is het gerecht klaar.  Bij te veel indampen van het vocht een scheutje heet water er bij gieten.  Bron: Lia Warani. Rijsttafelen.

Behalve ten aanzien van de trassi, waarvoor ik weer ketjap gebruikte, hield ik me aan het recept. Met casavekroepoek en emping bleef het vegetarisch.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten