dinsdag 16 april 2013

Aardbeienjam

De Marokkaanse winkel had aardbeien. Ze zagen er goed uit, ze roken verrukkelijk, en ze waren niet duur. Wel kwamen ze uit Spanje.

Tijd voor aardbeienjam.

Ik kocht 1 kg. Ik waste ze, haalde de kroontjes eraf, sneed ze in kwarten en hakte ze in batches in de keukenmachine in stukjes en deed ze in een hoge pan. Ik mengde 500 g suiker met 1 zakje (25 g) Marmello 2, deed dat bij de fijngehakte aardbeien, deed er het gezeefde uitgeperste sap van 1 citroen bij en liet dat even staan macereren.

Daarvoor had ik 4 jampotjes en 4 deksels afgewassen met zeepsop en nagespoeld met water. De potjes steriliseerde ik in een pan, samen met de jamtrechter, de deksels steriliseerde ik in een andere pan.

Ik kookte de jam 1 minuut. Ik vulde 4 jampotjes die ik 5 minuten steriliseerde in kokend water.

Dit is het resultaat (ik hield een klein beetje jam over, die ik in een schaaltje deed)


Omdat aardbeien veel lucht bevatten, gaan ze altijd drijven in de jam. Als de jam voldoende is afgekoeld en het deksel hol is getrokken, keer ik de potjes toch even om, om de stukjes door de jam te verspreiden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten