donderdag 25 april 2013

Rabarber

Het is weer tijd voor rabarbermoes.

Ik kocht 2 kg rabarber, maakte die schoon en sneed ze in stukjes van zo'n 2 cm. Ik liet de rabarberstukjes een uurtje macereren met 250 g suiker en het sap van 2 citroenen. Ik bracht het aan de kook en liet het even goed doorkoken.
Ondertussen had ik kleine HAK potjes gewassen en gesteriliseerd. Ik vulde 6 potjes helemaal en een potje voor driekwart. Ik steriliseerde de potjes 30 minuten op 90°.

Het driekwart-gevulde potje heb ik zojuist opgegeten en het resultaat is prima.

De potjes vooraf steriliseren is niet nodig als je de potjes met inhoud daarna langer dan 10 minuten steriliseert.

Het citroensap is een ingesleten gewoonte. Het is niet nodig en rabarber is op zichzelf al fris genoeg. De hoeveelheid suiker is naar eigen wens. Deze hoeveelheid draagt niet bij aan de houdbaarheid, maar bewaart wel de kleur.

Deze site kwam met een fraai overzicht, maar verwees bizar genoeg toch naar dit recept.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten