zondag 26 mei 2013

Marmelade van bloedsinaasappelen en aardbeienjam

Op mijn boodschappenrondje van zaterdag (gisteren) kwam ik bij de Turkse winkel, Akgül Market. Helaas geen website. Er waren bloedsinaasappels in de aanbieding; ze zagen er prima uit. Ik kocht 5 sinaasappels om marmelade van te maken.
Bij de slager kocht ik bavette. Ik ga daar een stoofschotel mee maken.
's Middags ging ik naar de Kleverparkdag. Daar kocht ik 1 kg aardbeien, eveneens om jam van te maken. Ik kocht ook, voor 1 euro, "De Italiaanse keuken" van Claudia Roden.
Vanochtend ging ik aan de slag:
Er zijn verschillende manieren om marmelade te maken (zie hier of hier; laatst ook hier). Toch kies ik voor een vertrouwde manier, wel meer werk!
Ik vulde 5 WECK-tulpglaasjes van 220 ml, die ik 10 minuten op 90°C inmaakte.


De aardbeien heb ik gewassen en in kleine stukjes gesneden en met het sap van 1 citroen aan de kook gebracht. Ik mengde 500 g suiker met 1 zakje Marmello 2, deed dat bij de kokende aardbeienmoes en liet dat opnieuw aan de kook komen en nog 1 minuut goed doorkoken. Ik vulde er 7 jampotjes van 230 ml mee, die ik ook 10 minuten op 90° C inmaakte. Nadat de deksels hol waren getrokken, heb ik de potjes nog 10 minuten op hun kop gezet, om de aardbeistukjes te verspreiden door de jam. Ondanks schuim afscheppen, zag ik toch luchtbelletjes in de jam.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten