woensdag 8 mei 2013

Rabarberjam

De rabarbermoes die ik laatst maakte was alweer bijna op. De supermarkt had rabarber in de aanbieding.
Het nadeel van moes is dat het erg dun is. De keer dat ik jam maakte bleek de jam te dik. Bovendien was de rabarber gaan drijven boven de gelei.
Marmello geeft op hun site de instructie om jam 1 minuut te koken en heet te vullen of te steriliseren. Ook van Gilse geeft op hun site de instructie om jam 1 minuut te koken en heet te vullen.
Ik ben niet echt handig met heet vullen, bovendien heb ik vraagtekens bij de steriliteit in het proces van heet vullen. De Cooperative Extension van de Universiteit van Georgia geeft in dit verband een heldere instructie.
Ik kocht ruim 1 kg rabarber. Ik sneed de rabarber in stukjes van 1 cm en mengde dat met 250 g suiker en 1/2 zakje Marmello Jammakers 2. Terwijl ik de rabarber liet macereren maakte ik jampotjes van 250 ml met bijpassende deksels schoon en steriliseerde deze. Omdat er ondertussen onvoldoende vocht uit de rabarber was getrokken, deed ik er 125 ml water bij. Ik kookte de rabarber 5 (!) minuten: na 1 minuut was de rabarber nog onvoldoende gaar. Ik vulde 5 potjes en steriliseerde deze 5 minuten op 100°C.  Nadat de potjes voldoende waren afgekoeld en de deksels hol waren getrokken draaide ik de potjes 5 minuten om om de drijvende rabarber door de jam te mengen.

Dit is het resultaat.
Ik had nog een klein restje over, dat ik in een schaaltje deed. De jam geleerde prima, ondanks de langere kooktijd van 5 minuten. Of het geleren ook niet teniet is gedaan bij het steriliseren, kan ik pas straks beoordelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten