maandag 7 april 2014

Azerbeidzjaanse keuken

Omdat we laatst zo lekker hadden gegeten bij mijn schoondochter wilde ik vanavond ook een stoofschotel met zuidvruchten maken. Het recept had ik nog niet en ik wilde haar niet storen onder het werk en heb daarom zelf maar geëxperimenteerd.

Ik bakte 500 g lamsvlees in half boter / olijfolie in batches rondom bruin. Daarna smoorde ik een fijngesnipperde ui goudbruin. Ik deed er 3 tenen fijngesnipperde knoflook met een op het oog even veel fijngesnipperde gember en liet dat even bakken tot het geurde. Daarna deed ik er 1 eetlepel kerriepoeder, 1 kaneelstok, 5 gekneusde kardemompeulen en 1 eetlepel tamarinde bij. Het vlees er weer bij en zoveel kokend water met zout dat het vlees onder stond. Met het deksel op de pan in de oven op 110 °C. Een half uur voor het opdienen deed ik er 75 g gedroogde abrikozen, 75 g gedroogde pitloze pruimen en 50 g blauwe rozijnen bij.

Ik at het met rijst en cacik.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten