donderdag 10 april 2014

Rabarber

Na wat experimenteren vind ik simpele rabarbermoes toch het lekkerst.

Hoewel strikt genomen geen fruit, is rabarber toch zuur genoeg om te WECKen. (Zie bijvoorbeeld hier en hier.) Ook de National Center for Home Food Preservation heeft een recept om rabarber in een kokend water bad in te maken (naast instructie om op hoge druk in te maken).

Het WECK-Inmaakboek geeft een tweetal recepten, waarbij op 1 kg rabarber 500 g suiker wordt gebruikt en 30 minuten wordt ingemaakt op respectievelijk 90°C en 100°C. Deze hoeveelheid suiker maakt de moes wat mij betreft te zoet.

Ik kocht bijna 3 kg rabarber, na schoonmaken 2400 g, die ik met 300 g suiker een kwartier liet macereren en daarna in 5 minuten gaarkookte. Ik deed er nu geen citroensap bij. Ik vulde er 7 kleine HAK-potjes mee, die ik in de oven op 100° had gesteriliseerd. Ik WECKte de potjes 30 minuten op 90°C.
Dit is het resultaat:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten