zondag 20 juli 2014

Russische salade

Gisteravond hebben we gebarbecued, op verzoek van mijn zoon. Mijn echtgenote en dochter gaven van te voren al op niet zo veel om vlees te geven. Mijn schoondochter bliefde ook niet zoveel vlees. Mijn zoon was niet zo te spreken over mijn barbecue:


Erbij aten we onder meer aardappelsalade. Het recept is van mijn schoonmoeder, met wijzigingen van mijn echtgenote. Als ik deze salade exact zo maak vinden mijn kinderen haar niet zo lekker. Mijn echtgenote maakte haar dus.

De ingrediënten: aardappelen (ca 500 g), een blikje Macedonische groenten (uitlekgewicht 265 g), 1 vaste zure appel (dit keer Golden Delicious i.p.v. Granny Smith), 1 groene paprika, augurken (ca 3), zure uitjes of fijngesnipperde sjalot, eieren (ca 3) en soepvlees (ca 300 g); alles in stukjes gesneden.
Voor de dressing: half mayonaise / half (Griekse / Bulgaarse) yoghurt, grove mosterd, peper, Provençaalse kruiden.



Deze salade is weer anders dan de Russische salade die we bij mijn schoondochter aten.

Op internet vind je wel uitleg dienaangaande. De Franse Wikipedia zal ik maar als standaard aanhalen. De Nederlands Wikipedia is dan weer wel summier.

Verschillende mensen hebben er vragen over (zie bijv. hier en hier). Hier wat meer uitleg.

Er zijn Spaanse recepten (zie bijv. hierhier en hier), of Turks (zie hier). Ik was ooit een Italiaanse versie tegengekomen, maar die kon ik niet meer vinden. Kennelijk kunnen ze in Italië wel in de diepvries de ingrediënten voor een Russische salade krijgen. Van een Franse firma, dat dan weer wel.

Ik maakte een rijstsalade met gerookte kip en chorizo.


De rijst (Basmatirijst of Surinaamse rijst) (ca 300 g), wordt gekookt in kippenbouillon met Cajunkruiden (1 theelepel). Direct na het koken ca 3 eetlepels limoensap er door roeren en laten afkoelen. Een blikje zwarte bonen, afgespoeld en uitgelekt, een blikje maïskorrels (in het oorspronkelijk recept (ik meen van Allerhande) stond, dacht ik, minimaïskolfjes; ik heb gisteren alleen bij de conservenblikjes gekeken en niet bij Thaise ingrediënten, realiseer ik mij nu), 1 fijngesnipperde rode paprika, 3 fijngesnipperde sjalotjes, een gerookte kipfilet in stukjes en evenveel chorizo in kleine stukjes; mengen met de afgekoelde rijst. Een dressing kloppen van olijfolie (ca 9 eetlepels) en limoensap (ca 3 eetlepels) en door de salade scheppen en laten intrekken. Erover peterselie (daar houdt mijn dochter niet van) of - beter -  koriander (daar houd alleen ik van).

Ik maakte ook Ratatouille in de oven:


Geen opmerkingen:

Een reactie posten