maandag 15 september 2014

Druivensap

Dit jaar -voor het eerst- enorm veel druiven. Ze waren te klein en met te harde schil om zo te eten. Ik besloot om er sap van te maken. Ik volgde globaal het recept van de NCHFP.

Ik had een 10 l emmer vol druiven. Het schoonmaken kostte veel tijd: veel pissebedden, oorkruipers en spinnetjes! Na het koken en stampen zeefde ik het geheel eerst door een zeef en daarna door een geleizak en liet het sap 48 uur in de koelkast staan bezinken. Inderdaad veel bezinksel, maar nog steeds troebel sap. De smaak: ik zou het normaal niet drinken.

Ik probeerde het opnieuw te filteren door een koffiefilter, maar dat schoot niet op en het gefilterde sap was nauwelijks minder troebel.

Uiteindelijk vulde ik er 4 1/2 l Weckflessen mee, die ik 5 minuten steriliseerde.

Dit is het resultaat:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten