dinsdag 9 september 2014

Tja

Omdat de stukjes appel in de pruimen-appeljam heel waren gebleven, dacht ik dat de appels die ik van de overbuurvrouw had gekregen niet-moezende appels waren. Weliswaar had ik er ook appelmoes van gekookt, maar daarvoor had ik de appelen een kwartier laten koken en met de lepel stukgeroerd.

Ik had nog een bak vol, en die wilde ik als partjes wecken. Ik volgde het recept van de NCHFP, en niet het recept in het WECK-Inmaakboek, met name vanwege de onderbouwing door de NCHFP. (In het WECK-Inmaakboek doe je de stukjes appel in de WECKpot en giet daareen suikersiroop op van 300 - 500 g suiker op 1 l water en maakt een en ander vervolgens 30 minuten op 90°C in; bij een eerdere keer op deze wijze spoot de inhoud uit de WECKpotten.)

Het resultaat was dramatisch: zodra de inhoud van de pan begon te koken begon het te borrelen en te schuimen en bleken de appelstukjes tot moes te koken. Ik wilde de hele boel maar weggooien, maar besloot het toch maar als appelmoes in te maken. Het resultaat: een qua textuur wat waterige appelmoes, maar de smaak is wel goed.

Nog eens gezocht op internet om wat duidelijkheid te krijgen over moezende en niet-moezende appels. Veel leverde het niet op.

Als ik het kort samenvat: Je hebt handappels: die zijn geschikt om zo uit de hand te eten. Je hebt kookappels: die zijn niet lekker om zo uit de hand te eten, vooral omdat ze te droog zijn; bij het koken houden ze hun vorm en ze zijn ook geschikt om te drogen; vaak hebben ze het woord "zoet" in hun naam. Je hebt moesappels, die tot moes koken.

De Goudrenet is een moesappel, die je ook als handappel kunt eten, dus eigenlijk een handappel is. De Elstar is een handappel, waarmee je ook moes mee kunt maken.
De Jonathan is volgens de een wel, volgens de ander niet geschikt om appelmoes te maken.

Verder een boel sites, met veel verschillende appelsoorten, zonder dat duidelijk is wat je er mee kunt doen. Van de meeste soorten vermoed ik dat ik die nooit zal tegenkomen. En zoete appels, daar moet je, geloof ik, zelf een boom voor planten.

Deze site kwam mij het minst irreëel over.

Granny Smith zou wel heel blijven, dus daarmee kan ik te zijner tijd wel eens proberen appelstukjes in te maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten