donderdag 29 januari 2015

Snelkookpan / cassoulet

Voor recepten zie hier en hier (of hier).

Ik zette vanochtend 500 g witte bonen in de week met 2 l water met 0,7% zout. Harold McGee (in: Over eten & koken) geeft een 1% zoutoplossing aan, maar dat vind ik net even te zout. Na 6 uur weken was er nog 1600 ml vloeistof over, dus zo'n 400 ml was geabsorbeerd.

Daarna kookte ik de bonen in de snelkookpan. De De Kooktips adviseert de bonen in het mandje te doen, maar het meegeleverde mandje is daarvoor te klein. Ik deed er opnieuw 2 l 0,7% zout water bij.

De pan was na 15 minuten op druk (stand 2: 90 kPa / 13 PSI). Ik liet de pan 10 minuten op deze druk doorkoken en daarna in eigen tijd van druk afkomen; dat duurde nog 25 minuten.

De bonen waren net iets te gaar naar mijn smaak. Op de bodem van de pan was wat stukgekookt bonenprut, maar verder waren de bonen heel gebleven.

De cassoulet maakte ik met ui / knoflook / wortel / bleekselderij, speklap en venkelworst, tomatenblokjes in blik en Provençaalse keukenkruiden en liet dat in de oven op 110°C doorwarmen.

We aten het met witlofsalade met kappertjes. Ik vergat er foto's van te maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten