zondag 25 januari 2015

Snelkookpan / erwtensoep

Zo'n 30 jaar geleden had ik een snelkookpan. Als je bewoog in de keuken, begon de drukregelaar te spuiten; bovendien was de pan van aluminium en er waren toen aanwijzingen dat een verhoogde inname van aluminium gepaard ging met een verhoogde kans op Alzheimer. Exit snelkookpan.

Gisteren ben ik overstag gegaan en heb een nieuwe snelkookpan gekocht.

Vandaag erwtensoep gemaakt. De meegeleverde gebruiksaanwijzing was wel erg summier in deze. Gelukkig had de De Kooktips wel voldoende informatie.

Ik had bij de slager een varkensschenkel en een stuk varkensribben gekocht. Deze kookte ik 45 minuten op stand 2 en liet de pan afkoelen en van druk komen. De spliterwten kookte ik daarna 15 minuten op stand 2 in de bouillon in het mandje, eveneens naar het advies van de De Kooktips.

Ondertussen maakte ik de groenten (1 selderijknol, 3 stengels bleekselderij, 2 wortels, 2 preien) schoon en sneed deze klein.

Daarna de gekookte erwten, de groenten en het vlees van de schenkel en ribbetjes bij elkaar gedaan en de groenten gaargekookt.

De soep afgemaakt met fijngesneden peterselie en selderij.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten